VALGUDTALELSE
Respekt og solidaritet
Mange års nedskæringer har kostet stillinger og kvalitet. Stress, samlebåndsundervisning og frygt for fyringer dræber vores arbejdsglæde. Særligt skoler med mange gymnasiefremmede og højt frafald er pressede på økonomien.
Den nye elevfordelingsmodel er kun en del af løsningen. Vi skal fortsat kæmpe for flere ressourcer til sektoren samt for en taxameterreform, der dækker de reelle udgifter. Vi kan ikke acceptere A- og B-skoler eller -lærere.
Uddannelse skal være en ret, ikke en vare. Selvejet skal stækkes, så de ansatte får større indflydelse på skolens vigtigste beslutninger. Helst blev selvejet og taxametersystemet helt afskaffet.
Ordnede forhold
Der er efterhånden næsten lige så mange arbejdstidsmodeller, som der er skoler. Nogle har lokalt aftalte akkorder, andre tidsregistrering. Nogle kender ledelsens planlægningstal, andre får en bunke opgaver og skal selv regne sig frem til 1680. Mange får ikke betaling for merarbejde eller går ned i tid for at klare presset. Det er uanstændigt, og det svækker vores sammenhold som fagforening.
Vi skal insistere på kollektive løsninger. Den bedste garanti for god undervisning er ordnede forhold for lærerne. Derfor skal GL aktivt støtte de lærerkollegier, der ønsker en lokal arbejdstidsaftale. Det er det bedste alternativ i den nuværende overenskomst.
Faglig mangfoldighed
Den faglige bredde, der kendetegner de gymnasiale uddannelser, er truet. Mange skoler har ikke råd til at oprette bestemte studieretninger og valghold. Særligt fremmedsprogene er ramt af bindinger.
GL skal arbejde for, at vores unge uanset postnummer kan vælge mellem en bred vifte af fagkombinationer i gymnasieskolen. Der skal være midler til at oprette små hold, hvis lærerkræfterne er der, og elever eller kursister ønsker det. Alle 2. fremmedsprog skal sidestilles.
Det vigtige arbejde i de faglige foreninger er også under pres. GL skal understøtte dem med ressourcer og inddrage dem bredt i vores daglige virke.
Helene Caprani
Fag: Historie, spansk og samfundsfag Ansættelsessted: Midtsjællands Gymnasium Født: 1978 HB-medlem siden : 2014Gymnasielærer i historie, spansk og samfundsfag siden 2007. Tidligere tillidsrepræsentant, nu PR-forkvinde. Jeg er forkvinde for GL’s arbejdspladsudvalg (APU) og medlem af udvalget for ikke-fastansatte (IFA). Jeg repræsenterer GL i Broen til Fremtiden og Kvinderådet. Også medlem af Spansklærerforeningens bestyrelse.
Blogs
Gymnasielærernes OK 21: Ikke godt nok
11:09 | 08.2.2021 Helene CapraniGymnasielærerne har massive arbejdstidsproblemer. Manglende åbenhed, ujævn arbejdsbelastning, individualisering, manglende anerkendelse af merarbejde, stress og en eksplosiv stigning i deltidsansættelser. Derfor har GL primært fokuseret på arbejdstidskrav til OK 21....
Giv tid til de faglige foreninger
11:21 | 06.10.2020 Helene CapraniDe fleste gymnasielærere er medlem af en eller flere af de faglige foreninger; Historielærerforeningen, Matematiklærerforeningen, Billedkunstlærerforeningen osv., og det er svært at overdrive deres betydning. Foreningerne sikrer den løbende faglige...
Politikerne har skræmt de unge fra at søge ind på studier i fremmedsprog
14:42 | 29.11.2019 Helene CapraniDebatindlæg sammen med Martin Kvist Petersen Forleden fik de studerende på tre sproguddannelser ved Aalborg Universitet (AAU) en tidlig julegave, som de nu nok gerne vil have byttet. En blød pakke...
Elever kan sagtens blive gode til et sprog efter tre år
20:10 | 01.3.2019 Helene CapraniForskningschef ved Dansk Industri Mette Fjord Sørensen (MFS) hævder i et interview i Gymnasieskolen forleden, at »for mange elever tager begyndersprog i gymnasiet«. Præmissen er, at virksomhederne efterspørger såkaldte dobbeltkompetencer, f.eks....
Styrk sprogene – også i udkanten
17:06 | 09.10.2016 Helene CapraniÅbent brev til undervisningsminister Merete Riisager, partiernes uddannelsesordførere og Hanne Leth Andersen, formand for regeringens arbejdsgruppe om den nationale sprogstrategi: Regeringen barsler med en ny national sprogstrategi, der skal fastholde...