VALGUDTALELSE
Arbejdsmiljø – arbejdsglæde
Gymnasielærere elsker deres fag, og de elsker at formidle deres fag. Og når ydre forhold gør det både vanskeligt og presset at levere den kvalitet i undervisningen som vi ønsker, så kan det ikke undgås at glæden ved arbejdet kommer under pres. Der føjes ofte spot til skade, når det antydes at vi ”bare” skal findes bedre måder at levere varen på, som kan spare tid, og samtidig øge kvaliteten. Når et stadig stigende antal gymnasielærere sygemeldes med stress, og andre vælger at gå ned i tid for at kunne nå de tildelte arbejdsopgaver, så er det et alvorligt signal om, at der er noget, der ikke hænger sammen.
Et godt og trygt arbejdsmiljø er det bedste grundlag for at trives i jobbet som underviser. OK13 medførte på mange skoler uigennemsigtige regler for tildeling af opgaver, med deraf følgende usikkerhed og manglende overblik. GL skal arbejde for at det fortsat er muligt at lave lokale løsninger og aftaler om arbejdstid på skoler hvor dialog og tillid er i fokus.
Fagforeningen
Vores fagforening skal fortsat stå som en stærk medspiller for lærerne i forhold til overenskomstforhandlinger og udvikling af uddannelserne, men også i dialogen med politikere og offentligheden i forhold til konsekvenserne af den fortsatte reducering af ressourcerne til uddannelse over et bredt spektrum.
Selv om OK 18 ikke gav os alt hvad vi ønskede, så var sammenholdet og mobiliseringen af fagbevægelsen en påmindelse om hvad vi kan opnå når vi står sammen i solidaritet, både fagbevægelserne imellem, og indenfor de gymnasiale uddannelser der er organiseret i GL.
Vi skal arbejde for at vi fortsat har en fagforening, hvor solidaritet både fagene imellem og uddannelserne imellem står i højsædet.
Lone Brun Jakobsen
Fag: Fysik, matematik og kemi Ansættelsessted: Tørring Gymnasium Født: 1963Det at være gymnasielærer
Gymnasielærere elsker deres fag, og de elsker at formidle fagene. Med dette følger alle mulige andre opgaver, der tilsammen de faglige gør det muligt at de gymnasiale uddannelser gør det muligt for årgang efter årgang af unge mennesker at være klare til… enten en videregående uddannelse eller måske en pause af kortere eller længere varighed, hvor de forestående valg om hvordan livet skal forme sig træffes. Vi kan ikke som lærere give retningen, men vi kan bidrage med værktøjer der gør valget mere kvalificeret.
Et godt og trygt arbejdsmiljø er det bedste grundlag for at trives i jobbet som underviser.
Det trygge arbejdsmiljø kræver en dialog på de enkelte skoler – om hvordan arbejdsopgaver fordeles, om hvilke ønsker og behov den enkelte lærer har, og hvordan det bedst kan tilgodeses, samtidig med at vi kan opfylde de krav der stilles til os som undervisere.
GL´s hovedbestyrelse skal arbejde for at det fortsat er muligt at lave lokale løsninger og aftaler om arbejdstid på skolerne, så dialog og tillid er i fokus. Med gennemsigtighed i tildelingen af arbejdsopgaver undgås mytedannelser hvilket er til gavn for det kollegiale samarbejde og arbejdsmiljø.
Fagforeningen
Vores fagforening skal fortsat stå som en stærk medspiller for lærerne i forhold til overenskomstforhandlinger og udvikling af uddannelserne, men også i dialogen med politikere og offentligheden i forhold til konsekvenserne af den fortsatte reducering af ressourcerne til uddannelse over et bredt spektrum.
Bevarelse af alle de gymnasiale uddannelser må være et fortsat fokuspunkt, så det brede udvalg overalt i landet ikke forringes, og afstanden til en ungdomsuddannelse ikke bliver så stor at det bliver en hindring for at uddanne sig.
GL´s hovedbestyrelse skal arbejde for at vi fortsat har en fagforening, hvor solidaritet både fagene imellem og uddannelserne imellem står i højsædet.
Blogs
Lone Brun Jakobsen har ikke nogen blogindlæg.