Om Liste 1
Gymnasielærerne er på vej ind i en historisk voldsom ‘perfekt storm’ af mindre ungdomsårgange, den varslede EPX-reform, introduktionen af generativ kunstig intelligens, lønpres og utilstrækkelige værn om arbejdstid og -miljø. Liste 1 vil være garanten for, at GL over for disse udfordringer søger kollektive, solidariske løsninger.
Vi vil ikke overlade det til det enkelte medlem at klare sig gennem uvejret. Vi vil kæmpe for lige vilkår for lærere og skoler, så vi kan levere gymnasial undervisning med høj faglighed og en ufravigelig kerne af almen dannelse for alle unge, som kan og vil. GL skal søge indflydelse gennem troværdigt samarbejde med alle interessenter. Det kræver, at GL tør tale rent ud om kritisable forhold i sektoren.
EPX: GL skal præge vor tids største ungdomsuddannelsesreform markant
Lige siden regeringen foreslog at forhøje karaktermuren til de 3-årige gymnasiale uddannelser har det været en absolut topprioritet for Liste 1, at GL har leveret en utvetydig, højlydt og vedvarende kritik. Vi siger nej til kønsmæssig, etnisk, social og geografisk skævvridning af vores uddannelser, som skaber A- og B-hold.
GL skal søge maksimal indflydelse på EPX-forhandlingerne for at kvalificere alle aspekter af EPX, fra uddannelsens indhold til dens placering og betydning for de gymnasiale institutioner. Arbejdsmarkedets parter bør ikke have plads i bestyrelserne. GL skal kæmpe for, at HF- og EUX-lærerne får en nøglerolle i udviklingen og udrulningen af EPX. Uddannelsen skal have mindst lige så høj kvalitet og anvendelighed som HF. Det kræver akademisk arbejdskraft, ordentlige løn- og ansættelsesvilkår og en bred, almen fagpakke.
Samtidig skal GL prioritere, at HTX og VUC-områdets kvaliteter og særpræg sikres i det fremtidige institutionslandskab. Der bør fortsat være gymnasial voksenuddannelse i alle dele af Danmark – så vidt muligt med udgangspunkt i eksisterende VUC-miljøer. HTX kan ikke reduceres til en studieretning på STX.
Liste 1 vil fortsætte kampen for at afskaffe grundforløbet og reformere studieretningsgymnasiet, så flere af elevernes valg af fag flyttes til et senere tidspunkt i uddannelsen, og sprog- og STEM-fagenes krise imødegås bedre.
En helhedsindsats for løn og arbejdsvilkår på tværs af skoleformer
Liste 1 kæmper videre for ordentlige løn- og arbejdsforhold på alle skoler. På erhvervsgymnasierne udmøntes der generelt meget mindre decentral løn end på STX, og det har i de seneste år været og skal fortsat være en topprioritet for GL at sikre ordentlig lokalløn til alle medlemmer.
Flere og flere lærere går på nedsat tid for at klare arbejdet – særligt unge kvinder. GL skal levere kollektive modsvar. Det skal ikke være op til den enkelte at forsøge at overleve på nedsat tid. Vi kræver, at man skal kunne holde til at være gymnasielærer på fuld tid.
I de to sidste valgperioder har GL sikret overenskomstmæssige fremskridt, og OK 24 har tydeliggjort, at der skal være sammenhæng mellem opgaver og tid. Desværre er der stadig mange skoler, hvor systemet ikke fungerer tilfredsstillende, og det skal GL arbejde benhårdt på at få løst.
GL skal desuden kæmpe for:
-
- at der tages hånd om de lærere, hvis beskæftigelse rammes af EPX-reformen
-
- et omkostningsdækkende taxameter
-
- en mere jævn arbejdsbelastning og stærkere værn om arbejdstiden
-
- bedre monitorering af arbejdsbelastningen, så vi ikke kun taler om timer
-
- øget gennemsigtighed i opgavefordelingen
-
- ordentlig honorering af merarbejde
-
- sikring af alle gymnasielæreres ytringsfrihed
- fastansættelse af lærere efter gældende regler
Skoler skal ikke være virksomheder
Vi kæmper for en demokratisk gymnasieskole med plads til kritisk tænkning og almendannende aktiviteter, og imod snæver fokus på test, målinger, konkurrenceudsættelse og forsimplet nyttetænkning. Det er i særlig grad vigtigt med den nye EPX. Liste 1 er kritisk over for selvejet, som øger uligheden mellem skoler og lærere og undergraver medarbejderdemokratiet.
Menneskelig intelligens skal styre kunstig intelligens
Generativ kunstig intelligens udfordrer vores arbejdsmiljø og kalder på tydeligere politisk rammesætning ift. undervisning og prøveformer. Vi mener, at det er et politisk ansvar, at kunstig intelligens håndteres kritisk, så den teknologiske udvikling ikke sker på bekostning af selvstændig tænkning og demokratisk dannelse. Det ansvar må ikke skubbes over på den enkelte lærer eller overlades til økonomiske rationaler. Menneskelige relationer og den personlige myndighed skal være i centrum.
Stem på Liste 1
Er du enig, og ønsker du, at Tomas Kepler fortsat skal være formand for GL, så stem på Liste 1.