VALGUDTALELSE
AI
Generativ AI udfordrer undervisningen og lærernes arbejde. GL skal arbejde for at der udarbejdes klare rammer for, hvordan generativ AI må og kan bruges konstruktivt i gymnasiet. Der bør også ske en gentænkning af skriftlighed og de skriftlige eksaminer, så lærerne ikke spilder deres tid på AI-genererede opgaver og eleverne også i fremtiden oparbejder basale, faglige kvalifikationer sådan de kan vurdere og gennemskue, hvilke udfordringer der opstår i en verden med stadig mere teknologi.
Tid til relationen
Den gode relation til eleverne gør en forskel for elevernes faglighed og trivsel. Et farvel til grundforløbet vil reducere kompleksiteten i relationsdannelsen for både elever og lærere, som aktuelt skal forholde sig til klassedannelser to gange i 1.g. Derfor mener jeg, at GL skal kæmpe for at grundforløbet skal væk hurtigst muligt.
Øget arbejdspres betyder, at undervisningen i højere grad får karakter af ”pølsefabrik” og mindre tid til eleverne. Sådan mister flere lærere autonomi og mening hvilket skaber øget stress og udbrændthed for lærerne. Derfor skal GL kæmpe for, at det relationelle arbejde får plads i opgavefordelingen.
Mangfoldigheden skal sikres!
GL skal kæmpe for at mangfoldigheden på STX, HHX og HTX sikres både på kort og lang sigt.
På kort sigt ift. et øget karakterkrav der får både en social- etnisk- og kønsmæssig slagside som påvirker mangfoldigheden på skolerne og sammenhængskraften i samfundet. På lang sigt i forbindelse med den nye uddannelsesreform, hvor GL skal kæmpe for, at mangfoldigheden på STX forbliver; der skabes ikke sammenhæng og diversitet i studiemiljøet, blot ved at man går ind ad den samme hoveddør – det er i klassefællesskabet, at relationerne opbygges.
Det nuværende studieretningsgymnasium er for begrænsende i forhold til at udbyde en variation af studieretninger der kan give mest mening på forskellige skoler. GL skal kæmpe for at der med en ny uddannelsesreform åbnes for en flerhed af fagkombinationer.

Sofie Grønning
Fag: Psykologi, samfundsfag og studievejleder Ansættelsessted: Marselisborg Gymnasium Født: 1987Blogs
Sofie Grønning har ikke nogen blogindlæg.