VALGUDTALELSE
Hvorfor stiller man op til hovedbestyrelsesvalget i min alder? Godt spørgsmål.
Jeg vil gerne med god samvittighed kunne se tilbage på et arbejdsliv, hvor jeg har forsøgt efter bedste evne at være medvirkende til at sikre og helst også forbedre arbejdsforholdene for undervisere i de gymnasiale uddannelser.
Jeg har undervist siden 1988 – så jeg har mødt både grengymnasiet, valgfagsgymnasiet og studieretningsgymnasiet. Jeg har fungeret som tillidsrepræsentant i 14 år, en del af årene som medarbejderrepræsentant i bestyrelsen. Jeg har været arbejdsmiljørepræsentant i 6 år, og i den samme periode fungeret som intern revisor i GL.
Jeg har bedst indsigt i STX, men har haft hold på VUC, haft nevøer på HTX og er gift med en HF-underviser. Der er stor forskel på uddannelserne, og jeg håber inderligt at man fra politisk hold vil kunne lande den næste reform i rækken på en måde, hvor elevers og kursisters meget forskellige indgangsvinkel til uddannelse kan tilgodeses. Og på en måde hvor fagene finder en naturlig plads, så lærere både kan se sig selv i uddannelserne og bevare ansættelsen.
Gl skal arbejde for al den indflydelse det er muligt at få. Både hvad angår form og indhold i både de gamle og de nye ungdomsuddannelser, og hvad angår lærernes løn- og arbejdsvilkår. Det må gerne være udfordrende at være gymnasielærer, men det skal ikke være hverken stressudløsende eller uigennemsigtigt.
I det arbejde er der behov for en bredt sammensat hovedbestyrelse, både hvad angår skoleform, fag og erfaring. Jeg vil kunne byde ind med mange års erfaring og indsigt.

Lone Brun Jakobsen
Fag: Fysik, matematik og kemi Ansættelsessted: Tørring Gymnasium Født: 1963Det at være gymnasielærer
Gymnasielærere elsker deres fag, og de elsker at formidle fagene. Med dette følger alle mulige andre opgaver, der tilsammen de faglige gør det muligt at de gymnasiale uddannelser gør det muligt for årgang efter årgang af unge mennesker at være klare til… enten en videregående uddannelse eller måske en pause af kortere eller længere varighed, hvor de forestående valg om hvordan livet skal forme sig træffes. Vi kan ikke som lærere give retningen, men vi kan bidrage med værktøjer der gør valget mere kvalificeret.
Et godt og trygt arbejdsmiljø er det bedste grundlag for at trives i jobbet som underviser.
Det trygge arbejdsmiljø kræver en dialog på de enkelte skoler – om hvordan arbejdsopgaver fordeles, om hvilke ønsker og behov den enkelte lærer har, og hvordan det bedst kan tilgodeses, samtidig med at vi kan opfylde de krav der stilles til os som undervisere.
GL´s hovedbestyrelse skal arbejde for at det fortsat er muligt at lave lokale løsninger og aftaler om arbejdstid på skolerne, så dialog og tillid er i fokus. Med gennemsigtighed i tildelingen af arbejdsopgaver undgås mytedannelser hvilket er til gavn for det kollegiale samarbejde og arbejdsmiljø.
Fagforeningen
Vores fagforening skal fortsat stå som en stærk medspiller for lærerne i forhold til overenskomstforhandlinger og udvikling af uddannelserne, men også i dialogen med politikere og offentligheden i forhold til konsekvenserne af den fortsatte reducering af ressourcerne til uddannelse over et bredt spektrum.
Bevarelse af alle de gymnasiale uddannelser må være et fortsat fokuspunkt, så det brede udvalg overalt i landet ikke forringes, og afstanden til en ungdomsuddannelse ikke bliver så stor at det bliver en hindring for at uddanne sig.
GL´s hovedbestyrelse skal arbejde for at vi fortsat har en fagforening, hvor solidaritet både fagene imellem og uddannelserne imellem står i højsædet.
Blogs
Lone Brun Jakobsen har ikke nogen blogindlæg.