Hvorfor stiller man op til hovedbestyrelsesvalget i min alder? Godt spørgsmål.

Jeg vil gerne med god samvittighed kunne se tilbage på et arbejdsliv, hvor jeg har forsøgt efter bedste evne at være medvirkende til at sikre og helst også forbedre arbejdsforholdene for undervisere i de gymnasiale uddannelser.

Jeg har undervist siden 1988 – så jeg har mødt både grengymnasiet, valgfagsgymnasiet og studieretningsgymnasiet. Jeg har fungeret som tillidsrepræsentant i 14 år, en del af årene som medarbejderrepræsentant i bestyrelsen. Jeg har været arbejdsmiljørepræsentant i 6 år, og i den samme periode fungeret som intern revisor i GL.

Jeg har bedst indsigt i STX, men har haft hold på VUC, haft nevøer på HTX og er gift med en HF-underviser. Der er stor forskel på uddannelserne, og jeg håber inderligt at man fra politisk hold vil kunne lande den næste reform i rækken på en måde, hvor elevers og kursisters meget forskellige indgangsvinkel til uddannelse kan tilgodeses. Og på en måde hvor fagene finder en naturlig plads, så lærere både kan se sig selv i uddannelserne og bevare ansættelsen.

Gl skal arbejde for al den indflydelse det er muligt at få. Både hvad angår form og indhold i både de gamle og de nye ungdomsuddannelser, og hvad angår lærernes løn- og arbejdsvilkår. Det må gerne være udfordrende at være gymnasielærer, men det skal ikke være hverken stressudløsende eller uigennemsigtigt.

I det arbejde er der behov for en bredt sammensat hovedbestyrelse, både hvad angår skoleform, fag og erfaring. Jeg vil kunne byde ind med mange års erfaring og indsigt.