Solidaritet og kollektive løsninger

Det er usikre tider for os gymnasielærere. Højere adgangskrav, nedlæggelse af hf, faldende ungdomsårgange, kunstig intelligens og en sort boks kaldet epx truer i horisonten. I forvejen lider vi under højt arbejdspres og en regulær stress- og deltidsepidemi efter ti års nedskæringer.

Det er en situation, der kalder på solidaritet og kollektive løsninger. Vi skal kæmpe for bedre arbejdsvilkår, også på epx, og vi skal sikre efteruddannelse og støtte til de kolleger, der kan miste jobbet eller som ikke ønsker at undervise på epx.

Ordnede forhold

Der er stor forskel på vores arbejdsvilkår. Nogle har aftalte akkorder, andre har planlægningstal, og andre igen får en bunke opgaver og skal selv regne sig frem til 1680. Mange får ikke betaling for merarbejde. Det er uanstændigt.

Den bedste garanti for god undervisning er ordnede forhold for lærerne. Derfor skal GL ‘løfte fra bunden’ og arbejde for større lighed i arbejdstid og løn. Vi skal støtte de lærerkollegier, der ønsker en lokal arbejdstidsaftale.

Faglig og geografisk bredde

Mange skoler i udkanten eller med mange gymnasiefremmede har ikke råd til at oprette bestemte studieretninger og valghold. Det rammer særligt fremmedsprog og naturvidenskab.

GL skal presse på for, at taxametersystemet dækker de reelle udgifter, så der kan oprettes mindre hold uden at lærerne betaler regningen med vores forberedelsestid. Vi kan ikke acceptere A- og B-skoler eller -lærere.

Helst blev selvejet og taxametersystemet helt afskaffet. Uddannelse skal være en ret, ikke en vare.

Respekt for faglighed

Kunstig intelligens er en bombe under vores arbejdsmiljø og respekten for vores faglighed. Hvis demokratisk dannelse fortsat skal være gymnasiets hjørnesten, kræver det efteruddannelse og metodefrihed til lærerne, demokratisk kontrol med værktøjerne og udvikling af nye – og gerne mere analoge – eksamensformer.

Grundforløbet skaber arbejdspres på lærerne og mistrivsel hos eleverne. Det skal bare væk.