Indlæg
Kunstig intelligens er en bombe under vores arbejdsmiljø
21:04 | 28.1.2025 Helene CapraniDen vigtigste motivation for en gymnasielærer er, at vores arbejde er meningsfuldt. Det ved vi for eksempel fra den nyeste undersøgelse af gymnasielærernes arbejdsmiljø fra Københavns Professionshøjskole. En gymnasielærer står...
Analoge eksamener styrker sprogfagene
21:09 | 09.1.2025 Helene CapraniAf Helene Caprani, Rikke Gade Johansen og Kristina Knappe, medlemmer af Spansklærerforeningens bestyrelse En gruppe medlemmer af regeringens AI-ekspertgruppe udtrykker i Altinget den 21. november bekymring for, hvad analoge skriftlige...
Tesfayes nye taxameter redder ikke gymnasierne i Udkantsdanmark
21:18 | 23.9.2024 Helene CapraniRegeringen har foreslået en række ændringer i gymnasiernes taxametersystem, som angiveligt skal redde de små udkantsgymnasier. Undervisningsminister Mattias Tesfaye maner til solidaritet fra de store skolers side, og smukt lyder...
Lektor til Tesfaye: Du risikerer at gøre arbejderklassen illitterær og historieløs
9:56 | 30.8.2024 Kåre BlinkenbergMattias Tesfayes ønske om at reformere ungdomsuddannelserne kan føre til en hierarkisk opdeling af de unge, hvor kun dem med høje karakterer vil blive alment dannede, skriver Kåre Blinkenberg. På...
Ekspertgruppe: Vores anbefalinger om køn er ikke woke. De skal få drenge til at klare sig bedre i gymnasiet
21:25 | 11.6.2024 Helene CapraniAf Helene Caprani, Dorte Fristrup & Peter Møller Mink Anbefalingerne fra ekspertgruppen om køn, som vi alle tre var medlemmer af, har fået en ublid medfart. Først undsagde børne- og...
20 VUC-repræsentanter: Her er fire forslag til, hvordan man styrker VUC, uden det koster en krone
9:57 | 19.9.2023 Kåre BlinkenbergI regeringsgrundlaget skriver regeringen, at de ønsker sammenhængskraft og geografisk balance. Netop det skaber VUC, skriver 20 repræsentanter fra VUC. Louise er uddannet bogholder og mor til to, men hun...
Kildekritikkens metoder kan ikke bruges på AI’s chatbotter
21:57 | 15.8.2023 Helene CapraniDe nye chatbotter med ChatGPT i spidsen rejser nye væsentlige spørgsmål om vores uddannelsessystem: Hvorfor skal vi tilegne os viden og færdigheder, hvis maskinerne kan give os svarene meget hurtigere?Samme...
A-kasse til Ane Halsboe: Har du overhovedet talt med de nyuddannede, du tryner 1. maj?
22:05 | 24.4.2023 Helene CapraniMange forbinder Arbejdernes Internationale Kampdag 1. maj med flammende taler om solidaritet med dem, der har mindst. Men på netop den dag i år mister nyuddannede på jobjagt en tredjedel af...
Vi skal stille krav til gymnasierne om at lave lokale regler for mobiler
10:00 | 09.2.2023 Kåre BlinkenbergDer er brug for at mindske den skadelige brug af mobiltelefoner i undervisning, men vi skal ikke have et nationalt forbud, for lærere og elever skal inddrages. Undervisningsminister Mattias Tesfaye...
Vi bør opruste og samle alle gode menneskelige kræfter i kampen mod maskinerne
9:50 | 27.1.2023 Kåre BlinkenbergChatbotten ChatGPT er det store aktuelle samtaleemne i undervisningsverdenen, og der er allerede skrevet meget i både optimistiske og dystopiske toner. Der mangler imidlertid stadig et mere politisk svar på...
Stress på gymnasier skyldes nedskæringer, ikke muslimske elever
22:22 | 02.11.2022 Helene CapraniJeg blev ærligt talt vred, da jeg læste indlægget ’Ghettogymnasieelever spreder utryghed’ af Nye Borgerliges Peter Seier Christensen i Sjællandske den 26. oktober. Her karakteriserer han den danske gymnasieskole som...
Hetz mod det almene gymnasium skaffer ikke flere faglærte
22:31 | 10.10.2022 Helene CapraniPeter Skaarup fra Danmarksdemokraterne foreslår i Sjællandske den 7. oktober, at manglen på faglært arbejdskraft løses ved at oprette såkaldte fagrettede studieretninger i det almene gymnasium. Han overser, at det...
Det ville klæde elevfordelingens kritikere at forholde sig til de reelle problemer
22:24 | 16.8.2022 Helene CapraniSteen Laugesen Hansen anfører i Berlingske den 8. august, at den nye elevfordelingsaftale om gymnasierne ikke løser nogen problemer, men tværtimod vil forhindre tusindvis af elever i at gå på...
Teknologiforståelse: Om respekten for de stærke uddannelsesprofiler og at sparke en åben dør ind
15:33 | 12.3.2022 Mai Møller FogtmannDanske Gymnasier er gået sammen med blandt andre Dansk Industri, Dansk Metal, Skolelederforeningen og måske mere overraskende Danmarks Lærerforening om et politisk forståelsespapir, der ønsker teknologi som selvstændigt fag på...
Teknologiforståelse: Om respekten for de stærke uddannelsesprofiler og at sparke en åben dør ind
15:32 | 12.3.2022 Anne Sophie Huus PedersenDanske Gymnasier er gået sammen med blandt andre Dansk Industri, Dansk Metal, Skolelederforeningen og måske mere overraskende Danmarks Lærerforening om et politisk forståelsespapir, der ønsker teknologi som selvstændigt fag på...
I de næste tre år skal aftalerne om elevfordeling og kapacitetsloft implementeres. Hvordan skal menige medlemmer af GL forholde sig til det?
19:16 | 07.3.2022 Morten Søding SørensenFrem mod skoleåret 2022-23 vil undervisningsministeriet melde et beregningsteknisk kapacitetstal ud til de enkelte skoler, som indtil november kan forholde sig til, om den udmeldte kapacitet er rimelig for gymnasiet....
Erhvervsgymnasiale medlemmer af GL er stærke – ikke svage
9:45 | 23.2.2022 Anne Sophie Huus PedersenI anledning af hovedbestyrelsesvalget er varetagelsen af interesser for GL's erhvervsgymnasiale medlemmer til debat. En debat, som vi naturligvis hilser velkommen. Med en aktiv SoMe-strategi og en selvfremstilling som den...
Nej tak til buzzword-reform. Ja tak til undervisertillid
21:48 | 10.12.2021 Mai Møller FogtmannEfter, at regeringsmagten er skiftet, og Pernille Rosenkrantz-Theil er blevet landets øverste ansvarlige for undervisningsområdet, har uddannelsesdebatten igen fået vægt, og interessenterne på området bliver opfordret til at indgå i...
Gymnasielærernes OK 21: Ikke godt nok
11:10 | 08.2.2021 Kåre BlinkenbergGymnasielærerne har massive arbejdstidsproblemer. Manglende åbenhed, ujævn arbejdsbelastning, individualisering, manglende anerkendelse af merarbejde, stress og en eksplosiv stigning i deltidsansættelser. Derfor har GL primært fokuseret på arbejdstidskrav til OK 21....
Gymnasielærernes OK 21: Ikke godt nok
11:09 | 08.2.2021 Helene CapraniGymnasielærerne har massive arbejdstidsproblemer. Manglende åbenhed, ujævn arbejdsbelastning, individualisering, manglende anerkendelse af merarbejde, stress og en eksplosiv stigning i deltidsansættelser. Derfor har GL primært fokuseret på arbejdstidskrav til OK 21....
Gymnasielærernes OK 21: Ikke godt nok
11:06 | 08.2.2021 Anne Sophie Huus PedersenGymnasielærerne har massive arbejdstidsproblemer. Manglende åbenhed, ujævn arbejdsbelastning, individualisering, manglende anerkendelse af merarbejde, stress og en eksplosiv stigning i deltidsansættelser. Derfor har GL primært fokuseret på arbejdstidskrav til OK 21....
Hvorfor får alle ungdomsuddannelser flere penge på finansloven undtagen HF-enkeltfag?
18:05 | 10.12.2020 Kåre BlinkenbergStor var glæden, da weekendens aftale om finansloven endelig gjorde op med mange års nedskæringer på uddannelsesområdet. 220 millioner kroner føres tilbage til ungdomsuddannelserne – og stor ros for det! Lige...
Giv tid til de faglige foreninger
11:21 | 06.10.2020 Helene CapraniDe fleste gymnasielærere er medlem af en eller flere af de faglige foreninger; Historielærerforeningen, Matematiklærerforeningen, Billedkunstlærerforeningen osv., og det er svært at overdrive deres betydning. Foreningerne sikrer den løbende faglige...
Politikerne har skræmt de unge fra at søge ind på studier i fremmedsprog
14:42 | 29.11.2019 Helene CapraniDebatindlæg sammen med Martin Kvist Petersen Forleden fik de studerende på tre sproguddannelser ved Aalborg Universitet (AAU) en tidlig julegave, som de nu nok gerne vil have byttet. En blød pakke...
Elever kan sagtens blive gode til et sprog efter tre år
20:10 | 01.3.2019 Helene CapraniForskningschef ved Dansk Industri Mette Fjord Sørensen (MFS) hævder i et interview i Gymnasieskolen forleden, at »for mange elever tager begyndersprog i gymnasiet«. Præmissen er, at virksomhederne efterspørger såkaldte dobbeltkompetencer, f.eks....
Kulturel løfteevne er for alle
19:28 | 26.10.2018 Mai Møller FogtmannDebatindlæg, Gymnasieskolen, d. 24. oktober 2018: https://gymnasieskolen.dk/kulturel-loefteevne-er-alle Til trods for, at man roligt kan sige, at integrationsdebatten har altovervejende fokus på den politiske dagsorden, halter det med handleviljen, når det kommer...
Riisager er strukturelt tonedøv: Selvfølgelig betyder test og karakterer noget
15:05 | 07.10.2018 Mai Møller FogtmannBragt i Jyllands-Posten, d. 6. juni 2018: https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE10657569/riisager-er-strukturelt-tonedoev-selvfoelgelig-betyder-test-og-karakterer-noget/ KRONIK 06.06.2018 KL. 16:30 Riisager er strukturelt tonedøv: Selvfølgelig betyder test og karakterer noget Det er hverken pludseligt eller underligt, at børn og...
Det handler om selve menneske- og samfundssynet – ikke en såkaldt lønfest
15:02 | 07.10.2018 Mai Møller FogtmannBragt i Jyllands-Posten, d. 6. marts 2018: https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE10384390/det-handler-om-selve-menneske-og-samfundssynet-ikke-en-saakaldt-loenfest/ KRONIK 06.03.2018 KL. 20:00 Det handler om selve menneske- og samfundssynet – ikke en såkaldt ”lønfest” Jeg bilder mig ind, at jeg under de...
Gymnasielærer: Vi kan tilbyde dårlig undervisning for dine penge
14:59 | 07.10.2018 Mai Møller FogtmannBragt i Kristeligt Dagblad, 1. november 2o16: https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/gymnasielaerer-vi-kan-tilbyde-daarlig-uddannelse-dine-penge Gymnasielærer: Vi kan tilbyde dårlig uddannelse for dine penge Personligt er jeg ikke optaget af, hvor mange kurser med kagebord og reformpædagogik,...
OK18 handlede også om demokrati
14:27 | 30.5.2018 Kåre Blinkenberg»Overenskomstforhandlinger [handler ofte] om bittesmå procentuelle lønstigninger, ikke om øget medindflydelse,« skriver Kristian Villesen den 22. maj i sin ellers glimrende klumme om medarbejderdemokrati. Villesen glemmer blot, at stort set alle...
Kritik af lokalløn er respekt for medlemmerne
14:27 | 25.3.2018 Kåre BlinkenbergRené Vester Kjær (RVK) kritiserer i sin blog på gymnasieskolen.dk GL’s ledelse for at kæmpe imod Løhdes individualistiske lønprojekt. Blog-indlægget bygger desværre på en række naive forudsætninger. For det første argumenterer RVK,...
Er det belønningen for at slide sig halvt ihjel?
11:47 | 10.3.2018 Kåre BlinkenbergGymnasielærere er blandt de faggrupper med mest stress, og de igangværende overenskomstforhandlinger afføder spørgsmålet: Er 2,5 timers ekstra arbejde hver uge lønnen for at slide sig halvt ihjel? Forestil dig en kvinde i alderen 30-50 år ansat på X-købing Gymnasium. Efter at have kæmpet i årevis med at få enderne til...
Nej til individuelle lønforhandlinger og mere lokalløn
21:28 | 07.3.2018 Anne Sophie Huus PedersenNår Moderniseringsstyrelsens her i OK18 kræver, at op til 25 procent af gymnasielærernes løn skal bestå af lokale tillæg, og at forhandlingsretten til lokalløn skal tages fra tillidsrepræsentanten og overdrages...
LA’s konservative uddannelsespolitik
8:11 | 08.6.2017 Kåre BlinkenbergI artiklen »Liberal minister lærer venstrefløjen, hvad uddannelse er« (den 21. januar) påstår skribenten Jan Maintz, at vores liberale undervisningsminister Merete Riisager (LA) kan lære venstrefløjen, hvad uddannelse er. Det betyder dog tilsyneladende,...
Min oplevelse af medlemsmøderne fra start til midtvejs, som dækket af Gymnasieskolen
13:59 | 07.3.2017 Tomas KeplerGymnasieskolen har indtil videre dækket medlemsmøderne om OK18-kravene i to artikler, hvor jeg udtaler mig: "OK18-processen skudt i gang" "Jævn arbejdsbelastning og medindflydelse i fokus"
De sidste debatindlæg fra 2016; formålsparagraffer, ledelsesideologi og karakterskala
13:55 | 07.3.2017 Tomas Kepler1. Har politikerne i al stilhed ændret i gymnasiets formålsparagraf og svækket almendannelsen? Fredag d. 18/11 skrev jeg følgende indlæg på Gymnasieskolen om gymnasiereformens ændringer i §1: http://gymnasieskolen.dk/med-lov-skal-dannelse-udvandes - jeg...
Styrk sprogene – også i udkanten
17:06 | 09.10.2016 Helene CapraniÅbent brev til undervisningsminister Merete Riisager, partiernes uddannelsesordførere og Hanne Leth Andersen, formand for regeringens arbejdsgruppe om den nationale sprogstrategi: Regeringen barsler med en ny national sprogstrategi, der skal fastholde...
Socialdemokratiets 2025-plan for gymnasierne er rendyrket Blå Bjarne
13:54 | 05.10.2016 Tomas KeplerSocialdemokratiet vil gerne overbevise de offentligt ansatte om, at Thorning-Corydon æraen er 'a thing of the past'. Men reelt er partiets økonomiske planer for gymnasierne rendyrket Blå Bjarne. Læs mere i...
Regeringens gymnasie-udspil er et anslag mod almendannelsen
13:52 | 01.4.2016 Tomas KeplerJeg har sammen med Asger Wille (også fra GLs hovedbestyrelse) skrevet et indlæg i Politiken om regeringens reform-udspil. Artiklen kan læses her: http://politiken.dk/debat/ECE3173648/regeringen-slagter-almendannelsen-paa-konkurrencestatens-alter/29
Dæmp karakterræset – giv os en ny karakterskala
13:51 | 14.3.2016 Tomas KeplerDen 4. februar havde jeg et debatindlæg i Politiken, som kan læses på http://politiken.dk/debat/ECE3050335/karakterraeset-er-en-sygdom-som-praeger-alle-elever/ Da Politiken valgte at redigere lidt i mit indlæg bringer jeg det her i dets fulde længde: Dæmp karakterræset...
Magtens sprog kræver et modsprog – i dag åbnes værktøjskassen
12:02 | 29.10.2015 Tomas KeplerI dag er ikke nogen almindelig dag for landets gymnasieskoler. Klokken 16 starter store demonstrationer i København og Århus imod regeringens bebudede massive nedskæringer i uddannelsessektoren, hvor mange - rigtig mange...
Debatindlæg fra Gymnasieskolen om adgangskrav og karakter-ræs.
11:54 | 14.9.2015 Tomas KeplerJeg har et indlæg i Gymnasieskolen om de negative konsekvenser af samfundets generelle, og undervisningsminister Ellen Trane Nørbys specifikke, fokusering på karakterer. Ministeren lyder i forrige nummer af Gymnasieskolen som om hun...
Færre karakterer – bedre udbytte af undervisningen?
11:52 | 04.9.2015 Tomas KeplerØregård Gymnasium har ifølge nedenstående artikel igangsat et spændende projekt; for at reducere presset på eleverne og rykke ved deres overdrevne fokus på karakterer og fejlfri 'performance' vil man simpelthen eksperimentere med...