blog
Bragt i Information 21/2 2017LA’s konservative uddannelsespolitik
I artiklen »Liberal minister lærer venstrefløjen, hvad uddannelse er« (den 21. januar) påstår skribenten Jan Maintz, at vores liberale undervisningsminister Merete Riisager (LA) kan lære venstrefløjen, hvad uddannelse er. Det betyder dog tilsyneladende, at de især skal lære konservativ dogmatik.
Jeg mener, det er reaktionært, når udannelsesministeren kritiserer al anvendelsesorientering.
Merete Riisager siger blandt andet i artiklen: »Vi må ikke gå til bunds i diskussioner om moderigtige metoder, anvendelsesorienterethed og diffust karrierefokus, når vi taler om skole og ungdomsuddannelse. Børn og unge skal vide NOGET, så de kan bruge det til at blive til NOGEN.«
I uddannelsesdebatten er der ganske rigtigt et for snævert fokus på erhvervslivet – for eksempel når det gælder begreber som ’innovation’ og ’karrierelæring’. Og selvfølgelig skal man vide noget – hvem kan være uenig i dét? – men progressiv dannelse skal også lære elever at gennemskue falsk viden og at anvende deres egen viden i et emancipatorisk perspektiv. Det gør de unge i stand til ikke bare at overtage kulturen, men også at kunne forholde sig kritisk til den.
Man kan godt inddrage læren om metoder på en uheldig måde. Men det er et endnu større problem, hvis viden bliver gjort til noget, læreren blot formidler til de ukritiske og høfligt lyttende elever.
Det er faktisk progressivt at lære unge mennesker at tænke metodisk, så de for eksempel kan gennemskue Donald Trumps såkaldte ’alternative fakta’.
Bragt i Information 21/2 2017
